Kulturhuset

Barnas Kulturlørdag: Kronbladhistorier – Panta Rei

25. mars 2023 (12.00-13.00)
Høyenhall
Plakat til Barnas Kulturlørdag: Kronbladhistorier – Panta Rei

Om forestillingen

Kronbladhistorier er en danseteaterforestilling om eventyr, fantasi og magi. Har du hørt om Da Askeladden kapp-åt med trollet? Det har du sikkert, men har du hørt om eventyrene Rumleskaft eller Trehuggeren og feen? Rumleskaft er et tysk eventyr om et snodig vesen som kan gjøre strå til gull og Tømmerhuggeren og feen er et av de mest kjente eventyrene fra Sør-
Korea.
Kronbladhistorier er noe så sjeldent som en Norsk-Koreansk danseforestilling med inspirasjon fra de tre eventyrene og diktet med samme navn som forestillingen; Kronbladhistorier. Tre dansere fra Norge, England og Sør-Korea tar deg med gjennom forestillingen som har nyskrevet musikk fra den britiske komponisten Nathaniel Reed. Vi kan love mange kronblader, et tre og ... overraskelser.

Tema for forestillingen

Magi, fantasi og menneskets evne til å skape parallelle virkeligheter forsvinner ofte med alderen. Når slipper vi tak i magien? Hvorfor skal alt gi mening? Kan vi minne barna på at eventyrenes fantastiske verden ikke må glemmes? Forestillingens målgruppe er i en brytnings-fase der man etter hvert gir slipp på lek, magi og fantasi til fordel for mening i handling, relasjoner og tilstedeværelse. Kronbladhistorier skal vekke til live magien, spre utrolige historier og oppfordre barna til å la fantastiske, utrolige og usannsynlige ting være en del av livet.

Barnas Kulturlørdag arrangeres flere ganger i året og har som mål å fremme kulturelt mangfold og gi barn og unge gode kulturopplevelser. Vi ønsker å inspirere til kreativitet og nysgjerrighet, samtidig som vi ønsker å skape en fellesarena for familier i Gjerdrum.